Watersportvereniging Noord-Beveland
  • Nieuws
    • Agenda
    • Nieuws
  • Haven
    • Havenkantoor
    • Ligplaatsen
      • Vaste ligplaats (aanvragen & opzeggen)
    • Onze haven
      • Bij nood
      • Haven aanlopen
      • Infrastructuur
      • Omgeving
      • Veiligheid
    • Passanten
  • Vereniging
    • Bestuur
    • Commissies
    • Haventeam
  • Activiteiten
    • Algemeen
      • Clubweekend
      • Clubhuis / Yachtclub
    • Evenementen
      • Bokkerijders
      • Lezingen
      • Leden koken voor leden
      • Openingstocht
      • Pinkstertocht
      • Sluitingstocht
    • Jeugd
      • Jeugdzeillessen
      • Jeugdweekend
      • Jouw jeugd
    • Sportvissen
    • Zeilwedstrijden
      • Andere wedstrijden
        • Deltaweek
        • Veronica wedstrijd
      • Clubraces
      • Goofies
        • Goofies 2025 – 2026
      • Kerstrace
  • Leden
  • Contact
  • Mijn WSVNB
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
U bevindt zich hier: Home1 / Veiligheid
U bevindt zich hier: Home1 > Veiligheid

Veiligheid:

Onze haven: een plek om te genieten, maar ook om alert te blijven

Wij komen naar de boot om tot rust te komen. Weg met de stress – laat het genieten maar beginnen! Een stralend zonnetje, 25 graden en een zacht briesje uit het westen: wat een heerlijke dag.

Toch is het niet altijd zorgeloos zomerweer. Ook hier heersen de seizoenen. Weldra is er de winter met stormen, vrieskou, ijskoud water of andere extreme omstandigheden die onze gezellige haven kunnen veranderen in een risicovolle omgeving.

Maar ook op een zonnige, ontspannen dag kan het misgaan. Een waterslang, landvast of elektriciteitskabel kan zomaar een struikelpartij veroorzaken. En na een avondje borrelen wil je écht niet in het water belanden. Stel je voor dat je in het donker alleen eruit moet klimmen…

Op deze pagina gaan we dieper in op dit soort risico’s – en vooral hoe je ze kunt voorkomen. Veiligheid begint bij bewustwording.

Rolfokken

Waarom het reglement er niet voor niets is

Ons reglement is helder: tussen 15 oktober en 1 april moeten de rolfokken worden verwijderd. Deze regel is er niet zomaar gekomen. In het verleden zijn er tijdens winterstormen veel rolfokken aan flarden gewaaid, met alle gevolgen van dien.

Het merendeel van onze leden – gelukkig de overgrote meerderheid – houdt zich keurig aan deze afspraak. Toch zijn er elk jaar weer enkelen die menen dat hún rolfok een uitzondering vormt. De argumenten variëren, maar missen vaak elke logica en bulken van creativiteit.

Het gevolg laat zich raden: er sneuvelen nog steeds jaarlijks rolfokken. En wie mag dan, bij harde wind en slecht weer, het gevaar trotseren om zo’n klapperend, scheurend zeil veilig te stellen? Ons haventeam. Zij moeten dan aan de slag met een wild slaande rolfok, waarvan de versterkte ogen en stukken zeildoek (dracon) met hoge snelheid door de haven vliegen – met risico voor mens, boot en milieu.

Want eenmaal losgeslagen, belanden delen van zo’n zeil op andermans boot of in het water – waar ze als plastic afval de komende 500 jaar deel uitmaken van de welbekende plasticsoep.

Kortom: verwijder je rolfok op tijd. Niet alleen omdat het moet, maar omdat het logisch is.

Afmeren

Een schoenveter op een kikker?
Grapje van de fotograaf? In dit geval wel. Maar in de praktijk zien we helaas regelmatig jachten die zijn vastgelegd met landvasten die qua dikte nauwelijks van een schoenveter te onderscheiden zijn — of die door slijtage inmiddels tot dat niveau zijn afgezakt.

Zorg dat je boot in de winter degelijk is afgemeerd. Gebruik stevige landvasten, en liever één spring of tros te veel dan te weinig. Vergeet ook niet om je hek met een lijn aan die van je buurman vast te maken — zeker bij harde wind kan dat een hoop ellende voorkomen.

Gebruik voldoende stootwillen (fenders), en zorg dat ze goed zijn opgeblazen. Ze zijn essentieel om schade aan je boot én die van anderen te voorkomen.

Laat het beschermen van je boot niet over aan de havenmeesters.
Nee, het is jouw verantwoordelijkheid.

Putje winter

In de winter hangt er meestal een koude, grauwe sluier over de haven. Water, lucht en steigers kleuren dan in allerlei tinten grijs. Heel af en toe breekt de zon door en werpt ze een amberkleurig licht over het landschap. Steigers en boten zijn vochtig en uitglijden is een reëel risico. Zodra de vrieskou ’s nachts zijn intrede doet, worden de steigers ronduit gevaarlijk. Je loopt dan ook beter ’s nachts niet alleen door de haven. Een val in het ijskoude water kan binnen enkele minuten fataal zijn – de kou ontneemt je al snel je spierkracht, waarna bewusteloosheid en verdrinking snel toeslaan.

Toch is geen van deze omstandigheden te vergelijken met de kracht van een noordwesterstorm. Dan giert de wind door de haven, de boten schommelen in hun boxen en het hele wateroppervlak lijkt te leven. Bij stormweer is het ten strengste af te raden om naar je boot te komen. Die extra landvast had je al lang voordien moeten aanbrengen. Laat in zulke omstandigheden de veiligheid van de boten over aan het haventeam – zij hebben de ervaring en de juiste uitrusting om met dit soort weer om te gaan. Bel hen ook niet om te vragen hoe het met je boot is. Als er iets aan de hand is, nemen zij vanzelf contact met je op.

Watersportvereniging Noord-Beveland

Jachthavenweg 3
4486 CZ Colijnsplaat

T: +31(0)113 – 695 762
E: havenkantoor@wsvnb.nl

KvK 40309952

Rabobank Noord-Beveland
IBAN NL90 RABO 0312 2033 14
Bic RABONL2U

Meer informatie

Activiteiten

Ligplaatsen

Passanten

Vaste ligplaats (aanvragen)

Mijn WSVNB

Veiligheid

Over ons

Bestuur

Commissies

Haventeam

   

© Copyright Watersportvereniging Noord-Beveland | Kwaaijongens, rebels in oplossingen
  • Link naar Facebook
  • Privacyverklaring
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde